kultowa-trojka-bmw-serii-3

Jedno z najpopularniejszych aut używanych kupowanych przez Polaków – BMW serii 3. Dla wygodnej i dynamicznej jazdy, dla wysokiej jakości wyposażenia, dla kilkudziesięciu wersji silnikowych, dla.. długo by wymieniać. Kultowa trójka to samochód godny szczególnej uwagi. Szczególnej, bo starsze generacje BMW serii 3 to zwykle tysiące przebytych kilometrów, często auta sprowadzane z Niemiec lub powypadkowe oraz tzw. perełki, czyli składaki jednego modelu z kilku innych.

BMW serii 3 – sześć generacji trójki

Pierwsze BMW serii 3 weszło na rynek w 1975 roku. Model E21 nazywano potocznie rekinem, ze względu na swoją dynamiczną sylwetkę i charakterystyczny wygląd. Do kolejnych generacji trójki należały: E30 (1982-1994), E36 (1990-2000) oraz nadal często kupowane E46 (1998-2007).

I to właśnie dzięki modelowi E46, BMW serii 3 stało się kultowym samochodem i marzeniem wielu kierowców. Przez około 10 lat E46 zajmowało czołowe miejsca w pierwszej dziesiątce najlepszych samochodów wg magazynu „Car and Driver”.

I tu warto się zatrzymać i przyjrzeć dokładniej egzemplarzom tego auta wystawianym na sprzedaż w bardzo atrakcyjnych cenach. O czym więcej dalej w opisie wad i usterek dotyczących konkretnie tego właśnie modelu.

Natomiast piąta generacja trójki, czyli E90 (2004-2013) to największy z dotychczasowych modeli BMW serii 3. W zależności od nadwozia do wyboru są aż cztery opcje: E90 – sedan, E91- kombi, E92 – coupe oraz E93 – kabriolet. Równie duży jest tu także wybór silników, bo ponad 30 różnych jednostek napędowych!

Co dalej? Dalej, czyli na końcu jest najnowsza, czyli szósta generacja BMW serii 3 z 2012 roku,  sukcesywnie produkowana do dzisiaj. Aktualne hasło marki BMW „Radość z jazdy” ma w tym przypadku praktyczne znaczenie. Wygodne, większe od poprzednika, a przy tym lekkie, piękne i bogato wyposażone – F30 to auto warte swojej wysokiej ceny. Do wyboru: limuzyna M3, Touring i Gran Turismo.

BMW serii 3 – zalety

Biorąc pod lupę wady i zalety BMW serii 3, można wysunąć ogólne wnioski –  co się podoba kierowcom, a co sprawia im największy kłopot. Ale zacznijmy od superlatywów, które potwierdzają wyjątkowość trójek marki BMW.

Co ogólnie wyróżnia BMW serii 3 na rynku aut klasy średniej? Chyba głównie bardzo dobre właściwości jezdne, szeroki wybór jednostek napędowych, bogate wyposażenie auta wewnątrz i atrakcyjny, unikalny design BMW na zewnątrz. A do tego wszystkiego sprawdzona, niemiecka marka, która wypracowała już swoją renomę na rynku i dzięki temu auta te niewiele tracą na wartości, nawet z biegiem lat.

Zalety BMW serii 3 to także wysoki komfort jazdy, dzięki dobrze dobranemu podwoziu. Sprawdzony układ hamulcowy, napęd na tył we wszystkich modelach oraz znakomity układ kierowniczy, który zapewnia czystą frajdę z jazdy.

A na rynku wtórnym? Warto wybierać trójki z silnikiem benzynowym z pośrednim wtryskiem. Polecane dlatego, że najmniej awaryjne i najmniej wyeksploatowane z biegiem lat.

Pytając samych kierowców, największą popularnością w zakupie cieszą się kolejno modele BMW serii 3: E46, E90 i E36, jako auta premium w segmencie D.

BMW serii 3 – wady

Planując zakup kultowej trójki, zdecydowanie więcej uwagi warto poświęcić tej słabszej stronie, czyli konkretnym usterkom w tych autach. Nawet pozornie dobrze wyglądający model BMW serii 3 – czy to E90 czy E46, może mieć ukryte wady silnika lub być po poważnym wypadku.

Dlatego warto dobrze przyjrzeć się w szczególności modelom oferowanym w atrakcyjnych cenach, już od kilkudziesięciu tysięcy złotych. Najlepiej sprawdzić taki samochód z pomocą fachowca, który oceni nie tylko stan techniczny karoserii, ale przede wszystkim wykryje zatuszowane wady silnika czy elektroniki. W Autoekspert specjalizujemy się w marce BMW, skontaktuj się z nami >> , jeśli potrzebujesz sprawdzonej porady eksperta przy zakupie.

Dobrze, aby kupowany przez nas samochód posiadał autentyczną książkę serwisową z zapisaną historią napraw i przeglądów.

Najczęstsze usterki na przykładzie BMW serii 3 (model E46):

– wadliwa elektronika (np. nie działają elektronicznie opuszczane szyby, włączają się lub wyłączają kontrolki ostrzegawcze),
– dość spore problemy z układem chłodzenia i szybkie ryzyko przegrzania silnika,
– problemy z silnikiem: awaryjny system zmiennych faz rozrządu Vanos, zbyt duże zużycie oleju silnikowego (konieczność uszczelnienia zaworów), pęknięcia głowicy po przegrzaniu,
– uszkodzenia sworzni i tulei wahaczy przedniego zawieszenia,
– awaryjność maty pasażera potrzebnej do uaktywnienia poduszki powietrznej w przypadku wypadku,
– korozja.

Inne, wymieniane przez kierowców niedogodności w pozostałych modelach trójki to także duża awaryjność silników diesla (2.0 d M47 i N47). Mało miejsca w kabinie i bagażniku oraz ubogie wyposażenie w poduszki powietrzne, w przypadku BMW kupowanych w polskich salonach.

Awaryjność trójek mocno uzależniona jest od stanu danego egzemplarza. Od jego wieku, przebiegu, historii, jakości stosowanych części zamiennych, rodzaju jednostki napędowej. W przypadku BMW serii 3 zdarzają się również tzw. perełki. Są to samochody powypadkowe poskładane z kilku różnych modeli w jedną, spójną całość.

Pewne jest to, że decydując się na zakup kultowej trójki, trzeba na początek poświęcić sporo czasu i nerwów przy wyborze dobrego auta z rynku wtórnego. Czasami lepiej od razu zainwestować w sprawdzonego fachowca, który wie na co zwracać uwagę niż później tracić czas i pieniądze na naprawy w warsztacie samochodowym.

Zdjęcie tytułowe: Pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *