Jedziemy sobie spokojnie na wakacje, czy to latem czy zimową porą na narty w góry, aż tu nagle przykra niespodzianka. Nie wiadomo skąd, nie wiadomo czemu, na desce rozdzielczej wyświetla się czerwona kontrolka sugerująca awarię samochodu. Nie jeden kierowca spanikuje i zjedzie na pobocze. Co robić w takiej sytuacji? Czy czerwona lampka to zawsze koniec podróży naszym pojazdem? Sprawdź, co się rzeczywiście dzieje z Twoim autem i co oznaczają poszczególne kontrolki w pojeździe.
Co oznaczają poszczególne kontrolki w samochodzie?
Kontrolki na desce rozdzielczej dzielimy na 3 rodzaje, wg koloru:
- zielone – prawidłowe, które pokazują w jakie funkcje wyposażone jest auto,
- pomarańczowe – sugerujące usterkę, ale mogą też informować o aktywacji którejś z funkcji, w które wyposażone jest auto,
- czerwone – sygnalizują awarię pojazdu.
Kontrolki czerwone – awaria auta
Zajmijmy się tymi najważniejszymi, czyli kontrolkami w kolorze czerwonym, które sugerować mogą poważniejszą awarię naszego samochodu, dotyczącą silnika lub układu hamulcowego lub konieczność uzupełnienia kończących się płynów potrzebnych do dalszej jazdy. W innych przypadkach, czerwona lampka, która nie wyłącza się po ponownym uruchomieniu samochodu, oznacza dla nas zakończenie podróży i bezpieczne zatrzymanie auta. A w niektórych przypadkach nawet odholowanie pojazdu do najbliższego warsztatu samochodowego.
Sprawdź, która czerwona kontrolka co oznacza. Zobacz nasz video poradnik: Co robić z autem, gdy zapali nam się dana kontrolka >>
Wśród kontrolek w kolorze czerwonym wyróżniamy:
- Kontrolki dotyczące poziomu płynów w pojeździe.
Te najważniejsze obecne w każdym aucie dotyczą niewystarczającego poziomu oleju w silniku – niewystarczające ciśnienie oleju silnikowego / olej zużyty albo osobna kontrolka wskazująca minimalny poziom oleju silnikowego.
W każdym z tych przypadków, należy niezwłocznie dolać nowy olej, aby nie zatrzeć silnika.Oraz kontrolka temperatury i poziomu płynu chłodzącego wskazująca na niebezpieczny wzrost temperatury silnika. Należy natychmiast się zatrzymać i wyłączyć silnik. - Kontrolka dotycząca niskiego poziomu płynu hamulcowego lub zaciągniętego hamulca ręcznego.
Podobnie, jak w powyższym przypadku dotyczącym silnika, należy zatrzymać pojazd i sprawdzić awarię. - Kontrolka zaciągniętego hamulca ręcznego, zwanego też postojowym.
- Kontrolka dotycząca akumulatora i wskazująca na jego niewystarczające doładowanie.
- Kontrolka awarii poduszki powietrznej.6
- Kontrolka awarii układu elektroniki pojazdu.
- Kontrolka otwartych drzwi. Często wskazuję dokładnie, których drzwi dotyczy.
- Kontrolka niezapiętych pasów u pasażera samochodu.
- Kontrolka otwartego bagażnika w niektórych modelach aut.
- Kontrolka informująca o awarii układu wspomagania kierownicy.
- Kontrolka awarii systemu ABS.
Kontrolki ostrzegawcze – informacja o usterce
Inaczej kontrolki pomarańczowe lub żółte, których jest najwięcej na desce rozdzielczej samochodu, a które mają rolę ostrzegać i informować o możliwej awarii. W tym przypadku, jazda autem może być kontynuowana do najbliższej stacji benzynowej lub warsztatu samochodowego.
Kontrolki ostrzegawcze mogą, ale nie muszą oznaczać końca dalszej podróży, z własnego doświadczenia – elektronika w samochodzie też jest niezawodna. Więc na sam początek, zaraz po wyświetleniu się pomarańczowego alertu, zatrzymajmy pojazd w bezpiecznym miejscu, wyłączmy silnik, poczekajmy chwilę i włączmy go ponownie raz albo dwa. I jeżeli po tym zabiegu pomarańczowa kontrolka nadal widnieje na desce rozdzielczej, to mamy wtedy dowód na to, że nie jest to już problem natury rzeczy martwych i teraz czas działać i poprosić o pomoc fachowca.
Choć jest jedna taka kontrolka koloru pomarańczowego, która może zwiastować poważną awarię silnika. To tzw. check engine (na zdjęciu), która odpowiada za wszelkie nieprawidłowości silnika, na które nie wskazują inne kontrolki poprzypisywane do poszczególnych usterek.
I podobnie, jak w każdym innych przypadku, jeżeli kontrolka check engine pojawiła się podczas jazdy autem, a zgasła przy wyłączeniu silnika i już się powtórnie nie pojawia po odpaleniu samochodu, to nie musimy się o nic martwić, to prawdopodobnie chwilowy błąd komputera. Jeżeli jednak kontrolka silnika nie gaśnie to informuję kierowcę pojazdu o usterce typu uszkodzenie katalizatora, sondy lambda lub całkiem co innego, co jest w stanie sprawdzić tylko i wyłącznie mechanik samochodowy podłączając się do auta za pomocą komputera serwisowego.
Pozostałe z kontrolek ostrzegawczych dotyczą:
- Rezerwy paliwa.
- Niskiego poziomu ciśnienia w oponach.
- Awarii świec żarowych silnika.
- Awarii systemu wtrysku.
- Awarii świateł zewnętrznych.
- Awarii systemu stabilizacji toru jazdy ESP.
- Informacji o oblodzeniu powierzchni.
- Uszkodzenia skrzyni biegów.
- Źle zamkniętego wlewu paliwa.
- Wyłączonej poduszki po stronie pasażera.
Oczywiście nie we wszystkich samochodach znajdują się wszystkie możliwe kontrolki ostrzegawcze, to wszystko zależy od marki, modelu i klasy auta.
Najważniejsze to zachować spokój i bezpieczeństwo
Łatwo napisać i doradzić, gdy sami „na żywo” nie mamy przyjemności z awarią pojazdu. Ale dobrze jest wcześniej znać chociaż podstawowe kontrolki i komunikaty jakie płyną z naszego samochodu. I pamiętać, że nie bez powodu, lampki na desce rozdzielczej dzielą się na te czerwone, pomarańczowe (żółte) i zielone. Czerwone oznaczają stop i wstrzymanie jazdy autem, pomarańczowe dają nam chwilę na przejechanie samochodem do najbliższej stacji bądź warsztatu samochodowego, zielone to prawidłowe informacje o funkcjach pojazdu.
I ważna rada, póki samochód nie zachowuję się nagle w dziwny, wyczuwalny sposób – nie dymi się z niego, nie porusza się na boki, pedał hamulca nie robi się za miękki, silnik nie traci mocy, to można śmiało kontynuować jazdę do najbliższego warsztatu samochodowego, oddalonego w odległości do 20 kilometrów drogi.
Więcej w temacie tutaj: Film Autoekspert: Co robić gdy zepsuje się samochód? >>
Zdjęcie: Kaboompics