[:pl]
Niby banalny temat, bo przecież każdy z rodziców dobrze zna obowiązujące prawo. Prawie każdy z nas wie, co znaczy dobry i atestowany fotelik samochodowy dla dziecka. Czy rzeczywiście się do tego wszystkiego stosujemy w codziennym pośpiechu? Niestety, po ostatnich zdarzeniach wypadków samochodowych z udziałem dzieci, połowa z nich mogłaby jeszcze cieszyć się dzieciństwem. Zatrzymaj się na chwilę i przeczytaj.
Po pierwsze – dobry fotelik samochodowy
Dobry, bo atestowany, a nie ładny, bo podoba się dziecku jak np. czerwony z logo ferrari, zakupiony gdzieś w promocji w markecie. Nie bez powodu wymyślono coś takiego, jak crash testy: najpopularniejsze niemieckie ADAC, belgijskie Euro-NCAP, austriackie ÖAMTC czy amerykańskie NHTSA. A wszystko po to, aby kierowcy mieli świadomość, co dzieje się z ludzkim ciałem podczas kolizji czy wypadku samochodowego.
We wspomnianych testach zderzeniowych sprawdzana jest biomechanika podczas wypadku przy różnych fotelikach dla różnych grup wiekowych dzieci (od pierwszych dni życia do wymaganego wzrostu 150 cm). Badania te ukazują nam obraz i rozkład siły uderzenia na ciało małego pasażera samochodu (obrażenia podczas wypadku).
Analizowane są różne sytuacje na drodze: zderzenie czołowe, boczne, od tyłu czy dachowanie pojazdu. Kilka lat temu wycofano ze sprzedaży nowoczesne foteliki samochodowe z zapięciem w postaci przedniej nakładki zamiast pasów. Foteliki te podczas dachowania powodowały wyrzut dziecka w powietrze, dalej już nie trzeba tego opisywać..
Co ciekawe, w przypadku dzieci – większy wpływ na ich bezpieczeństwo podczas podróży odgrywa fotelik, którym są przewożone niż model czy wiek pojazdu, którym się porusza.”
Foteliki RWF – zdecydowanie najlepsze!
Według specjalistów najbezpieczniejsze są foteliki samochodowe montowane na tylnym siedzeniu (za kierowcą bądź pasażerem) tyłem do kierunku jazdy tzw. foteliki RWF. Dlaczego? Podczas zderzenia czołowego działa ogromna odśrodkowa siła. Powoduje ona wyrzut głowy kierowcy bądź pasażera do przodu i do góry, a następnie z powrotem do tyłu. Dokładnie tak to wygląda w przypadku siedzenia przodem do kierunku jazdy. Delikatny kręgosłup dziecka na odcinku szyjnym, może takiego przeciążenia nie wytrzymać!
Foteliki RWF dla dzieci w wieku do ok. 3 lat (póki dziecko się mieści tyłem do kierunku jazdy) są 5 razy bezpieczniejsze od pozostałych fotelików samochodowych!
Ale co dalej, gdy dziecko już wyrośnie? Każdy atestowany fotelik samochodowy, posiadający zagłówek dopasowany do wzrostu dziecka oraz ochronę boczną, chroni nasze pociechy. Idealnie gdyby był jeszcze montowany na systemie ISOFIX, który daje nam dodatkowe zabezpieczenie na wypadek zderzenia pojazdu.
Pamiętajmy też, że wymienione wyżej crash testy fotelików samochodów przeprowadzane są zazwyczaj w zderzeniach przy prędkości ok. 50 km/h! Wystarczy obejrzeć jeden taki film z testów ADAC-a, żeby uświadomić sobie, jaki ogromny wpływ na ciało dziecka ma niewinna z pozoru kolizja samochodowa przy niewielkim przyspieszeniu auta.
Po drugie – prawidłowe zapinanie pasów
Dobrze, pierwszy punkt mamy już zaliczony – atestowany i sprawdzony fotelik samochodowy dla dziecka. Ale niezależnie od tego, ile taki fotelik posiada gwiazdek ADAC, źle zamontowany czy używany, nic dziecku nie pomoże.
Ręka do góry, który rodzic sprawdza po każdym odpaleniu silnika auta, czy dziecko ma prawidłowo zapięte pasy?! Albo z innej strony – pewnie nie raz widzieliśmy kierowców przewożących dzieci w fotelikach, ale bez zapiętych pasów! Taka, nawet jednorazowa bezmyślność i nieuwaga może kosztować zdrowie lub życie naszych dzieci.
Nie bez powodu, warto kupować fotelik samochodowy – po pierwsze nowy prosto ze sklepu (amortyzacja!), a po drugie w sprawdzonym punkcie. Gdzie obok samego doradztwa i wsparcia przy dopasowaniu fotelika pod dziecko, otrzymamy także możliwość jego bezpłatnego i prawidłowego montażu w naszym pojeździe.
ISOFIX czy pasy? Co jest lepsze?
System ISOFIX zdecydowanie zmniejsza ryzyko popełnienia błędu przy mocowaniu fotelika. Rodzice pokochali ten system za łatwość montowania – zdecydowanie jest o wiele szybszy niż tradycyjne przekładanie pasów.
System ISOFIX znacznie zwiększa bezpieczeństwo naszego dziecka.
Każdy fotelik z systemem ISOFIX mocujemy do dwóch wystających uchwytów w tylnym fotelu naszego auta (te uchwyty są częścią konstrukcji pojazdu). Dzięki takiemu montażowi, fotelik jest tak samo bezpieczny i stabilny podczas wypadku, jak pozostałe „stałe” fotele w samochodzie.
Jaki jest minus ISOFIX-a? Niestety, nie wszystkie samochody mają możliwość zamocowania w ten sposób fotelika samochodowego dla dziecka. Zwłaszcza, jeśli zostały wyprodukowane ponad 10 lat temu. W takim przypadku nie mamy już wyboru i wybieramy foteliki mocowane tradycyjnie, czyli przez pasy. Ale lepiej taki fotelik dla dziecka niż żaden!
Rola rodzica nie kończy się niestety na zakupie dobrego fotelika samochodowego. Jesteśmy odpowiedzialni za zdrowie i życie naszych dzieci, aż do momentu jego pełnoletności. I nie zapominajmy o tym w codziennej drodze autem do szkoły czy na zakupy.
Porządny fotelik odpowiednio zamontowany w samochodzie i każdorazowo prawidłowo zapięte w nim dziecko w pasy, tylko to działa i ma sens.
Bo w rzeczywistości potrzeba naprawdę niewiele czasu (najczęściej ułamki sekund!), aby doszło do tragedii.
Po trzecie – o krok od tragedii
Znamy już wyniki testów zderzeniowych oraz skutki złego korzystania z fotelików samochodowych. Dla nieprzekonanych polecamy obejrzeć dowolny film dostępny w sieci z takiego wypadku.
Ostatnimi czasy głośno było o zdarzeniu drogowym pod Ostrołęką, w wyniku którego zginęła dwójka dzieci w wieku 2 miesięcy i 6 lat. Według opinii eksperta biomechanika zderzeń, Pawła Kurpiewskiego, jedno z tych dzieci miało ogromne szanse, aby wyjść z tego wypadku cało: „Niestety boczne zderzenie z ciężarówką należy do zabójczych. Dzieci, które nie znajdują się w dobrej klasy fotelikach, wyposażonych w ochronę przed bocznymi zderzeniami, nie dostają szansy. Ich głowa musi uderzyć szybę lub ścianę kabiny, a nawet zderzak wchodzącej do auta ciężarówki”.
Podstawka dla starszego, podpupnik czy podupnik – zwał jak zwał, ale to nie jest fotelik i nie uratuje naszego dziecka podczas wypadku!
Zobaczcie sami, co „daje” podpupnik >>
Tak, jak nie możemy przewidzieć dokładnie pogody, tak nie zaplanujemy kolizji na drodze. Czasami wystarczy wyjechać spod domu z dziećmi do szkoły, aby nasz świat się zawalił.
A co mówią przepisy drogowe w temacie fotelików samochodowych?
- Obowiązek przewożenia dzieci w wieku – od urodzenia do wzrostu 150 cm (nie ma już granicy wiekowej 12 lat).
- Fotelik samochodowy powinien być dostosowany do wagi i wzrostu dziecka oraz spełniać minimalne standardy bezpieczeństwa w postaci certyfikatu ECE R44-03 lub ECE R44-04.
- Bezwzględnie zakazane jest przewożenie dziecka poniżej 3 lat w pojeździe niewyposażonym w pasy bezpieczeństwa.
- Dziecko może podróżować bez pasów tylko w przypadku zaświadczenia lekarskiego o takim przeciwwskazaniu.
- Gdy samochodem podróżuje troje dzieci, dwoje z nich ma nakaz podróżowania w fotelikach samochodowych, a trzecie dziecko w wieku minimum 3 lat może zajmować miejsce obok nich w zapiętych pasach bezpieczeństwa.
Za niestosowanie się do przepisów drogowych grozi mandat w wysokości 150 złotych i 6 punktów karnych. Ale to tak naprawdę niewiele w porównaniu do bezcennego zdrowia i życia naszych dzieci!
Zdjęcie: Pixabay[:]