Żwirki i Wigury 2b
02-143 Warszawa
tel: +48 22 868 19 44, +48 503 050 189
czynne: pn - pt, godz. 7 - 17

Opel Vectra 1.9 CDTi o przebiegu 200 tys. km.

HISTORIA USTERKI: Nierówna praca silnika - jeden cylinder nie pracuje poprawnie. Nasz klient udaje się do warsztatu specjalizującego się w naprawach samochodów marki Opel. Wstępna diagnoza komputerowa to uszkodzony wtryskiwacz. Serwis chce demontować wtryskiwacze i przeprowadzac testy. Czas naprawy: 2 tygodnie. Klient nie chce tyle czekać i jedzie do drugiego serwisu. Tam już następuje demontaż wtryskiwaczy i ich test w ASO, gdzie stwierdzono uszkodzenie jednego z nich. Konieczna wymiana. Klient nie jest przekonany co do diagnozy. Warsztat trzeci podejrzewa uszkodzenie instalacji elektrycznej wtryskiwaczy, ale nie mają pewności co do diagnozy i auto zostaje skierowane do Auto Eksperta.

Tak być powinno. Stan zastany.

NASZA DIAGNOZA: Diagnostyka komputerowa rzeczywiście sygnalizuje uszkodzony układ wtryskowy. Nie jesteśmy jednak w pełni przekonani, ponieważ diagnoza za pomocą urządzenia tech pozwala zweryfikować jedynie elektroniczną stronę usterki, czyli to, jak komputer interpretuje pewne zjawiska widziane przez czujniki. Warunkiem dobrej pracy silnika jest jego sprawność mechaniczna, dlatego postawienie 100% diagnozy wymaga sprawdzenia również szczelności i kompresji silnika. Po tych testach nasze podejrzenia padają na kondycję techniczną silnika. Po demontażu głowicy usterka natychmiast ukazuje się naszym oczom - pęknięta dźwigienka jednego z 2 zaworów dolotowych pierwszego cylindra. Przy okazji sprawdzania szczelności głowicy i planowania, okazało się, że jest również pęknięcie międzyzaworowe na 3 cylindrze.

WNIOSEK: Nigdy nie ufaj techowi w 100%. Tech to urządzenie podające informacje uzyskane z czujników. Język komputera diagnostycznego wymaga interpretacji. Dosłowne traktowanie wskazań techa to częsty błąd wielu mechaników. Dane podawane przez takie urządzenie mogą być efektem wielu usterek różnego typu.

KOSZT NAPRAWY I ZAKRES PRAC: Demontaż i montaż głowicy, obróbka głowicy w tym naprawa pęknięcia oraz planowanie, sprawdzenie szczelności, regeneracja gniazd zaworowych, szlifowanie wszystkich 16 zaworow, wymiana 16 prowadnic zaworowych, czyszczenie kanałow dolotowych i wydechowych, uszczelniacze wtryskiwaczy, uszczelka wtryskiwaczy, uszczelka kolektora ssącego, uszczelka kolektora wydechowego, dźwigienka zaworowa, uszczelka pokrywy zaworow - 2800 zł brutto.

DLA KONTRASTU: Nowy wtryskiwacz to koszt 2137 zł plus koszt robocizny. Gdyby nasz klient zdecydował się na naprawę wynikającą z dosłownej interpretacji wzkazań techa, poniósłby poważny koszt i nadal borykał się z usterką.