[:pl]
Wśród czterech rodzajów filtrów, które mamy na wyposażeniu samochodu, te najważniejsze są najczęściej przez nas zaniedbane. Filtry kabinowe, zwane też przeciwpyłkowymi, decydują w dużej mierze o zdrowiu pasażerów samochodu. Tak, jak silnik pojazdu nie będzie sprawnie działał przez zabrudzony filtr powietrza, tak nasze płuca i układ oddechowy w końcu poczują skutki nieserwisowanej klimatyzacji w aucie. Okres przedwakacyjny to znakomity czas na wiosenne porządki przed sezonem urlopowym. Przed nami długie godziny podróżowania w klimatyzowanym samochodzie. Warto mieć to na uwadze już teraz i zaplanować serwis klimatyzacji.
Rodzaje filtrów w naszym samochodzie
Zacznijmy może od podstawowej wiedzy, dotyczącej konstrukcji naszego pojazdu. W nowoczesnym samochodzie mamy najczęściej trzy, maksymalnie cztery filtry: powietrza, przeciwpyłkowe (kabinowe), oleju i paliwa. Trzy z nich to części eksploatacyjne mające wpływ na sprawność naszego pojazdu. Powinny być one regularnie wymieniane np. podczas rocznych przeglądów samochodu.
Filtr powietrza – odpowiedzialny jest za oczyszczanie z pyłów, spalin i kurzu powietrza, które dostaje się do układu dolotowego silnika. Zalecana jest wymiana raz w roku lub co 15-30 tys. km, w zależności od eksploatacji auta.
Filtr oleju – wymienia się go przy każdej zmianie oleju, średnio co 15 tys. km.
Filtr paliwa – ma za zadanie odseparować zanieczyszczenia z paliwa. W zależności od jego budowy i przepustowości możemy go wymieniać co 60 tys. km ale ze względu na kiepską jakość paliw w naszym kraju zalecamy nie czekać tak długo .
Filtr gazu – dodatkowy filtr w autach z silnikiem LPG, odpowiadający za czystość paliwa ciekłego i lotnego. Wymienia się go zwykle raz do roku lub co 20 tys. km.
Z doświadczenia wiemy, że regularna wymiana filtrów pomaga uniknąć kosztownych napraw w przyszłości. Dlatego my zalecamy przygotować się wymianę filtrów raz w roku lub co 15 tys. km.
Co ciekawe, filtry to jedne z najtańszych części eksploatacyjnych do regularnej wymiany w naszym samochodzie. Ich koszt to zazwyczaj 20-60 zł (filtr oleju) do 250 zł w przypadku filtrów paliwa. Jeśli nie masz pewności ile może kosztować przegląd klimatyzacji Spytaj o serwis klimatyzacji i wymianę filtrów tutaj>>>>
Najważniejszy filtr dla naszego zdrowia
Wspomniane wyżej filtry dotyczą głównie „zdrowia” i dobrej kondycji naszego pojazdu, a co z tym czwartym? Filtr kabinowy to najczęściej zaniedbana część klimatyzacji w naszym aucie. Bo skoro nie ma bezpośredniego wpływu na sprawność i żywotność samochodu, to po co go wymieniać?!
Kolejną rzeczą jest fakt, że często bardziej dbamy o nasze cztery kółka – przeglądy, naprawy, serwis – niż o własne zdrowie, które zostawiamy gdzieś na końcu tej listy.
Filtr kabinowy, zwany też przeciwpyłkowym, ma za zadanie oczyszczać powietrze z wszelkich pyłów smogu, roztoczy, pleśni czy innych zanieczyszczeń.
Jest to szczególnie ważne w przypadku alergików, ale i dzieci codziennie podróżujących naszym samochodem.
Zaniedbany i zanieczyszczony filtr kabinowy może przyczynić się do rozwoju chorób układu oddechowego. Ale stanowi też wspaniałe miejsce do rozwoju grzybów, bakterii i pleśni w naszym aucie.
Jaki jest najlepszy filtr kabinowy?
Wśród filtrów kabinowych wyróżniamy dwa rodzaje – przegrody wykonane z włókniny (zwykłe) oraz media filtracyjne z węglem aktywnym. Czym się one między sobą różnią?
Klasyczny filtr z włókniny to po prostu kawałek siatki z materiału syntetycznego lub bawełny, ewentualnie z dodatkowym wkładem papierowym. To najtańszy sposób na odseparowanie większych zanieczyszczeń typu pyły smogowe, bądź kurz i piasek, które mogłyby uszkodzić wentylator cyrkulujący powietrze wewnątrz kabiny pojazdu.
Dobry filtr kabinowy z węglem aktywnym spełnia dodatkowe funkcje oprócz samego mechanizmu oczyszczania powietrza z zanieczyszczeń. Bariera z węglem aktywnym pochłania dodatkowo nieprzyjemne zapachy, w tym sporą część spalin czy innych trujących gazów. Węgiel aktywny przez swoje wysokie właściwości absorbujące to najlepszy odsiewacz alergizujących pyłków, ale także pleśni czy bakterii. Polecany każdemu, kto dba o swoje zdrowie (kierowcy) i bliskich mu osób (pasażerów).
Kiedy wymieniać filtr przeciwpyłkowy?
Nawet najlepszy filtr kabinowy z węglem aktywnym nie będzie spełniał swojej roli, gdy zapomnimy na czas o jego wymianie.
Serwis klimatyzacji przynajmniej raz do roku to gwarancja zdrowia kierowcy i pasażerów auta!
Standardowo filtr przeciwpyłkowy zmieniamy na nowy minimum raz do roku. W południowych częściach Polski, gdzie smog daje o sobie mocniej i częściej znać, nawet co sezon. Najlepiej na wiosnę, kiedy wszystko zaczyna pylić i coraz częściej korzystamy z klimatyzacji na wyższych obrotach.
Pomijając kryterium czasowe, warto wymienić filtr kabinowy, kiedy nasz samochód zaczyna nagle parować w chłodniejsze dni i przy zamkniętych oknach. Przyczyną może być zapchanie się wentylacji poprzez mocno zabrudzony filtr lub inna przyczyna problemu z klimatyzacją pojazdu.
Podsumowując, filtry w samochodzie to najtańsze do wymiany części eksploatacyjne, które zaniedbane mogą spowodować poważne szkody w kondycji naszego auta, ale i zdrowia osób nim podróżujących. Pamiętajmy o corocznej wymianie starych filtrów na nowe, najlepiej przy okazji porządnego serwisu naszego pojazdu. Dbajmy o nas, nasze auto i środowisko!
Zdjęcie: Pixabay[:]