SAAB 9-3 jaki silnik

Jak bardzo trzeba kochać swój samochód, żeby inwestować w niego każde pieniądze? Saab 9-3 to dowód na to, że nie liczy się wiek w dowodzie, tylko wielka miłość do tego auta. Jaki silnik Saaba 9-3 posłuży nam najdłużej? Jak prawidłowo o niego dbać, wybierając odpowiedni olej silnikowy? Poradnik dla każdego właściciela Saaba 9-3, który pozwoli mu jak najdłużej cieszyć się mało awaryjną jazdą tym wyjątkowym modelem.

Saab 9-3 – jaki silnik jest najlepszy?

Jak już mowa o miłości – tej wiernej i dozgonnej, to zacznijmy od serca. Centrum każdego auta, czyli dobry silnik – to podstawa długiej i mało awaryjnej żywotności naszego pojazdu. Nie bez znaczenia jest tutaj jego rodzaj – diesel czy benzyna oraz inne, nie mniej istotne cechy techniczne danego modelu jednostki napędowej. Więcej o Saabie 9-3 pisaliśmy tutaj >>

Rozważając zakup używanego samochodu, kwestię rodzaju silnika i typowych jego usterek musimy przemyśleć minimum ze dwa razy. Pamiętajmy, że czas (wiek auta) i amortyzacja robią niestety swoje. W obecnym czasie SAAB to już wiekowe auto, więc jak ktoś myśli, że za kwotę 10 tys. złotych, kupi samochód w stanie idealnym, to się niestety myli. Z reguły szukamy dobrej bazy, czyli nadwozia, bo z resztą dobry warsztat sobie poradzi. Trafiają się wyjątki za wyższą kwotę i wtedy właściciel pojazdu powinien mieć wszystko udokumentowane, co i KIEDY w nim robił.

Saab 9-3 – benzyna z turbosprężarką czy diesel z podwójną turbosprężarką ?

Z jakim silnikiem Saab 9-3? To jedno z najczęstszych pytań kierowców rozważających zakup tego (najlepszego „chyba” dotychczas w historii) szwedzkiego samochodu. Odpowiedź jest bardzo prosta – diesel musi dużo jeździć, natomiast benzynie nie szkodzą krótkie dystanse.

Na rynku wtórnym przeważają jednostki benzynowe turbodoładowane o mocach: 150 KM, 175 KM oraz Aero 210 KM.

Saab 9-3 – silnik benzynowy

Saab 9-3 w wersji 2.0 t 175 KM II generacji to zdecydowanie najlepsza (optymalna) dostępna opcja i najbardziej udana konstrukcja silnika. Zaznaczmy, że przy wyborze innej wersji mamy do czynienia z tym samym silnikiem, różniącym się jedynie turbosprężarką, wałkami oraz wtryskiwaczami paliwa.

Przy dobrej eksploatacji i dbaniu o częstsze wymiany oleju (co 10-15 tys. km), Saab 9-3 w benzynie z turbosprężarką wytrzyma bezawaryjnie do 250 tys. km. Choć z naszego doświadczenia obsługiwaliśmy samochody po zdecydowanie po większych przebiegach.

Ale nie ma róży bez kolców i tak do głównych wad silnika benzynowego zaliczyć możemy rozrząd (pękające ślizgi łańcucha oraz problemy z napinaczem łańcucha, który często powoduje zmianę ustawienia rozrządu). Minusem są także cieknące pompy wody i nie było by nic w tym dziwnego, gdyby nie ich umiejscowienie (trzeba mieć dużo cierpliwości by ją wyjąć 😉 ). I kolejny geniusz producenta General Motors – komputer sterujący leżący na silniku?! Oczywiście kończy się to czasami jego wymianą.

Do zalet benzyny należą na pewno niezłe osiągi – 100 km w 8,4 sekundy, to jak na takiego „staruszka” bardzo dobry wynik. Oczywiście im mocniejszy silnik, tym większe spalanie – nawet 12 litrów w mieście, do ok. 8 litrów w trasie.

Inne dostępne wersje Saaba 9-3 II w benzynie to:

  • 1.8 t, która tak naprawdę jest 2-litrową jednostką o mocy 150 KM,
  • 2.0 T 175-210 KM  z dużym turbo,
  • 2.8 T 250-280 KM, czyli potwór z napędem 4X4 i sześcioma cylindrami w układzie V (dość drogi w eksploatacji).

W niewielkiej ilości (chyba przez niedopatrzenie) została wypuszczona jeszcze wersja z silnikiem 1800 cm/3 (jednostka wolnossąca). Dzisiaj wiemy, że było to nieporozumienie spowodowane chyba naciskiem ze strony GM na to, aby marka SAAB za wszelką cenę zmontowała silnik z Astry.

Saab 9-3 – silnik diesla

Diesel, czyli Saab 9-3 w wersji 1.9 TiD to już fabryka Fiata produkująca te wysokoprężne jednostki napędowe w szwedzkich autach. Ale Saab nie byłby Saabem, gdyby nie wprowadził subtelnych zmian i w tym silniku (inny tłok). Oprócz tego, że zaoszczędzimy na paliwie (ok. 6,5 l/100 km), to niestety nadrobimy to w częstszych naprawach spowodowanym jazdą dieslem po mieście i na krótkich dystansach.

Podwójnie doładowany diesel – 1.9 TTiD ma podobne spalanie, ale za to jest bardziej dynamiczny (2 turbosprężarki). Silnik ten jest bardzo elastyczny, ale nie za darmo. Bo im bardziej skomplikowana konstrukcja, tym później droższe serwisowanie.

Do wyboru spośród diesli Saab 9-3 II mamy:

  • 1.9 TiD 120- 150 KM (naszym zdaniem 120 KM ciężko zajeździć). Choć ma pewną wadę – regulują się w nim luzy zaworowe, posiada dwa zawory na cylinder.
  • Jednostka 150 KM to ten sam kadłub o zmienionej głowicy na 16 zaworową (4 zawory na cylinder z hydraulicznymi popychaczami zaworowymi). Posiada również kolektor dolotowy wyposażony w klapy wirowe, które często ulegają uszkodzeniu.
  • 1.9 TTiD 180 KM ma podobno problemy jak inne diesle w Saabie. Dodajmy tylko, że bio turbo jest zespolone w jedną całość (nie da się wymienić jednej turbosprężarki). W tej jednostce często dochodzi do uszkodzenia silnika i turbin po ok. 100 tys. przejechanych kilometrach (urywanie klap wirowych).
  • Pisząc o Saabie w dieslu, nie możemy zapomnieć o silniku  2.2 TiD 125 KM, który był montowany na początku produkcji tego modelu. Stary, ale dobry jak na tamte czasy klekot, znany z Astry, Zafiry czy Omegi. Jest wyposażony w pompę wtryskową PSG16. Niestety Bosch skutecznie pozbawił nas możliwości regenerowania tych pomp, których już prawie nie ma na rynku. Poza tym 2.2 TiD i tak blado wypada przy mocnej 150 KM jednostce.

Saab 9-3 – jaki olej do silnika?

Jak dobrze wiemy równie istotny jak sam silnik, jest wybór odpowiedniego oleju. Wszystko po to, aby jak najdłużej utrzymać samochód w dobrej kondycji, bez przymusu napraw.

Zmniejszenie tarcia elementów silnika, ochrona przed korozją, uszczelnianie czy schładzanie silnika – to podstawowe funkcje oleju silnikowego. W Saabach 9-3, którymi poruszamy się głównie w ruchu miejskim, zaleca się wymianę oleju silnikowego po 10-15 tys. przebytych kilometrach lub po roku czasu bez względu na przebyte kilometry.

Oprócz zaleceń, co do czasu czy ilości przebytych kilometrów, pamiętajmy także o dopasowaniu oleju pod konkretną jednostkę napędową. Do wyboru mamy: oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne, różniące się pomiędzy sobą właściwościami i tzw. lepkością, która ma istotne znaczenie przy niskich temperaturach. Ale to temat na osobny artykuł.

Jeżeli zastanawiasz się, jaki olej będzie odpowiedni do Twojego silnika w Saabie 9-3, zgłoś się do nas, a na pewno Ci fachowo doradzimy.

Zdjęcie: K.Wojdyna

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Name *