jakie-opony-wybrac

Królowa matka – opona. Tak, bo to od niej zależy nasze bezpieczeństwo i dobra droga. Część wymienna w aucie, ale jakże istotna. Dbając o Was jako kierowców, ale i pasażerów, podpowiadamy. Jakie opony są najlepsze? Jak sprawdzić czy mamy dobre ciśnienie w oponach? Po jakim czasie wymienić stare na nowe, czyli wiek opony? I czy te nowe warto zastąpić używanymi? I wiele innych niuansów, o których wiedzą tylko nieliczni.

Jakie opony wybrać?

Zadając kierowcom pytanie – wymień jedną rzecz, od której Twoje auto będzie lepiej jeździć – spodziewamy się, że mało kto z Was wskaże właśnie opony. Sprawny silnik, nowe amortyzatory czy inne części eksploatacyjne w aucie, lepszy olej silnikowy itd. A to właśnie opony w samochodzie odpowiadają za nasz komfort jazdy i bezpieczeństwo, zarówno jako kierowców, jak i pasażerów. Tego też nie powie nam przypadkowy mechanik napotkany w serwisie zajmującym się corocznym przeglądem naszego auta.

Opony – nowe czy używane?

Każdy kierowca wie, że samochód to taka świnka skarbonka bez dna. Można do niej dorzucać, a i tak zawsze będzie mało. Co chwilę nowy wydatek – czy to opłata za polisę OC, (AC, Assitance), coroczny przegląd auta, nieplanowana awaria czy nowe ogumienie. Paliwo to jedynie kropla w morzu potrzeb naszego samochodu. Dlatego też staramy się zaoszczędzić gdziekolwiek się da, często na zakupie opon właśnie.

Ceny opon używanych to najczęściej oszczędność na poziomie 50% (1 nowa opona = komplet 2 opon używanych). I to chyba jedyna zaleta i przesłanka do tego, aby zakupić ogumienie dla swojego auta z rynku wtórnego. Jedno jest pewne używane opony nawet najlepszych marek, nie będą tak dobre jak nowe opony tańszych producentów.

Na używane ogumienie nie dostaniemy gwarancji, ciężko jest też określić stan takich opon, co wychodzi dopiero w trakcie ich użytkowania. Każdy z nas kierowców ma inny styl prowadzenia auta, co ma wbrew pozorom duży wpływ na stan ogumienia.

No i wiek opony, producenci zalecają wymianę starych na nowe po 5-6 latach ich użytkowania. Podsumowując, opony używane mimo że tańsze, to tylko pozorna oszczędność i nieopłacalna inwestycja.

Jak sprawdzić wiek opony?

Wystarczy przyjrzeć się dokładnie informacji zapisanej na boku danej opony, powinna tam się znajdować data jej produkcji – DOT.

Jak je prawidłowo odczytać?
– DOT i 4 cyfry to opony wyprodukowane po 2000 roku np. 4514 – 45 tydzień 2014 roku.
– DOT i 3 cyfry to opony wydrukowane przed 2000 rokiem np. 139 – 13 tydzień 1999 roku.

Za pełnowartościowe opony używa się te, w których od daty produkcji nie minęło więcej niż 3 lata (36 miesięcy). Jest to ogumienie, które nadal zachowuje swoje właściwości, choć to też zależy. A głównym czynnikiem jest ich użytkowanie i przechowywanie w międzyczasie. Źle magazynowane opony sezonowe dużo szybciej się starzeją i tracą na swojej jakości – parcieją. Dlatego należy pamiętać, aby kupować opony z dobrego źródła, gdzie były one przechowywane w warunkach stałej temperatury, bez wilgoci i nasłonecznienia. W pozycji pionowej (bez deformacji), najlepiej na specjalnych stojakach do tego przeznaczonych.

Druga rzecz – wiek opony, a jej przydatność i zapewnienie bezpieczeństwa na drodze, czyli stan bieżnika – to główne kryterium, bezwzględnie na jej wiek. Nowa opona posiada bieżnik o głębokości ok. 8 mm, co daje nam 100% pewność bezpieczeństwa na drodze. Przy używanym ogumieniu dopuszczalne jest 3-4 mm bieżnika – 65% jego skuteczności na mokrej nawierzchni, gdzie przy granicznej wartości 1,6 mm – już tylko 40%. Odpowiedź jest prosta.

Dobór opon do pór roku

Nie bez znaczenia wymyślono kiedyś dwa rodzaje opon – zimowe i letnie. Nie po to, aby zarobić, ale głównie po to, aby polepszyć nasze bezpieczeństwo na drodze. Przyznajmy, że nie każdy z nas kierowców jest mistrzem driftingu i potrafi sprawnie wychodzić z poślizgu na drodze. Dobre opony zimowe choć trochę uratują nas w takowej sytuacji albo inaczej – zapobiegną większości z nich.

Opony letnie od zimowych różnią się głownie składnikiem mieszanki z jakiej powstały i architekturą samego ogumienia, w tym bieżnikiem. Stawiając obok siebie dwie opony z sezonu ciepłego i zimnego, już na pierwszy rzut oka widać tą różnicę.

Po pierwsze opony letnie są twardsze i tzw. gładkie, posiadają szerokie kanały odprowadzające wodę, duże i płaskie klocki, niewiele nacięć. Ich właściwości przekładają się na dobrą przyczepność do rozgrzanego asfaltu, mniejsze zużycie paliwa i lepsze odprowadzenie wody podczas deszczowych dni.

Opony zimowe mają bardziej skomplikowaną budowę – liczniejsze i węższe kanały, mniejsze klocki i pełno nacięć, które zwiększają przyczepność koła do drogi pokrytej śniegiem bądź lodem. Tym samym opony zimowe są miękkie, aby utrzymać tą przyczepność przy niskich, minusowych temperaturach zimą.

Jakie ciśnienie w oponach?

I ostatnia rzecz dotycząca wyboru opon i ich właściwości, wpływających na nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy. Ciśnienie w oponach! I tu zaskoczenie pewnie dla połowy z nas.

Prawidłowe ciśnienie w oponach może nas uchronić przed poważnym wypadkiem:
– wg amerykańskiej Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zbyt niskie ciśnienie w oponach wydłuża drogę hamowania nawet o 22%,
– wg badań Bridgestone 6% wypadków śmiertelnych na drodze to efekt przebicia bądź rozerwania opony.

Mało?! Biorąc pod uwagę jeszcze inne czynniki drogowe na co dzień, takie jak: brawurowa jazda innych kierowców, pojazdy niezadbane technicznie, złe warunki pogodowe, te 20% przybiera na sile.

Zbyt niskie ciśnienie w oponach to też spory wydatek. 38% polskich kierowców (Bridgestone 2007) porusza się po drogach z za małym ciśnieniem w oponach! Oszczędność? Ograniczenie zużycia paliwa do 3%, czyli ok. 400 złotych rocznie (ok. 0,15 zł na litrze paliwa), tylko dzięki właściwemu ciśnieniu. O ochronie środowiska już nie wspominając.

Ciśnienie w oponach powinno być prawidłowo kontrolowane przez kierowcą – raz na 2 tygodnie, minimum raz w miesiącu i obowiązkowo przed dłuższym wyjazdem!

Jego prawidłowy poziom uzależniony jest od modelu auta (informację taką znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu czy na oznakowaniach w jego wnętrzu). Inne ciśnienie w oponach ustawiamy też zależnie od rodzaju opon – zimowe czy letnie oraz od ciężaru załadowania naszego samochodu. Co i dokładnie jak – to już dłuższy temat na osobny poradnik.

Podsumowując – jakie opony wybrać, aby jeździło się nam lepiej i bezpieczniej? – mamy odpowiedź. Opony nowe, ze sprawdzonego źródła, z datą ważności do 36 m-cy, z odpowiednio głębokim bieżnikiem, letnie i zimowe z odpowiednio ustawionym ciśnieniem. Tylko tyle i aż tyle, by zadbać o nasze bezpieczeństwo na drodze.

Zdjęcie: Pexels

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Name *