[:pl]Saab 9-3 to komfortowy, rodzinny samochód klasy średniej, cieszący się ciągle sporym zainteresowaniem kierowców szukających sprawdzonego auta na lata. W opiniach wielu z nich Saab 9-3 to wygodna i bezpieczna limuzyna z bogatym wnętrzem, dynamicznym silnikiem i prawie, że niezawodna ze względu na skromną ilość usterek. A Saab 93? Też ma swój niepowtarzalny urok i swoje zalety, zobacz u nas jakie.

Czy warto kupić Saaba 93?

Jeśli szukasz Saaba 93 z drugiej ręki, to nie będzie łatwe zadanie, chyba że jesteś wytrawnym koneserem zabytkowych aut. Tych modeli Saab już nie produkują… od około 60 lat! Ostatni Saab 93 wyszedł z fabryki w 1960 roku i był drugim zaprojektowanym i sprzedawanym modelem tej znanej, szwedzkiej marki.

Saab 93 wyróżniał się przede wszystkim aerodynamiczną sylwetką oraz niewielką przestrzenią wewnątrz auta. Było to typowe, dwudrzwiowe coupe, traktowane jako mały rodzinny samochód klasy C. Napędzany przez trzy cylindrowy, podłużny silnik z przodu, dwusuwowy o mocy 33 KM z trzybiegową skrzynią. W 1957 wprowadzono na rynek wersję B Saaba 93 z przednią, jednoczęściową szybą zamiast dwuczęściowej. Saab 93 doczekał się jeszcze modelu F, wyposażonego w inne, nowe rozwiązanie – drzwi z przednimi zawiasami.

Czym wyróżniał się Saab 93 w stosunku do konkurencji? Przede wszystkim osiągnięciami – dwa wygrane pierwsze miejsca w Rajdzie Szwecji (w 1957 i 1959 roku), pokonany następnie przez rodzinną markę Volvo.

Saab 93
Źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_93#/media/File:MHV_Saab_93_01.jpg

Saab 9-3 w kilku wersjach do wyboru

Mając w planach zakup Saaba 9-3, stoimy przed nie lada wyzwaniem, którą wersję – w zależności od podwozia i jednostki napędowej – wybrać. Temat ten pojawia się na wielu forach motoryzacyjnych z powodu błędnych opisów tych samochodów na aukcjach sprzedaży. Sprostujmy zatem, które generacje Saaba 9-3 warto brać pod uwagę, decydując się już na wybór auta tej marki.

Pierwsza wersja Saaba 9-3, która pojawiła się w 1998 roku, był to nadal Saab 900, tylko że drugiej generacji. Lifting dotyczył głównie jednostek napędowych. Nowe silniki, jakie zaprezentowano w tym modelu to: 2.0 t (150 KM), 2.0 Turbo (205 KM) oraz 2.2 TiD (125 KM).

Saab 9-3 II podobno najlepszy

W 2002 roku nowy Saab 9-3 II, wersja SportSedan to już inna bajka. Zmieniona konstrukcja auta na krótszej płycie Opla Vectry i mniejsza awaryjność poprzez wyeliminowanie niedociągnięć jednostki napędowej u poprzednika. Spowodowało to, że Saab 9-3 drugiej generacji zdobył nowe grono zwolenników wśród kierowców i nadal, po dzień dzisiejszy, cieszy się popularnością.

Wersje Saaba 9-3 (SportSedan) z 2002 roku wyposażone były w następujące silniki: 1.8 t (150 KM), 2.0 t (175 KM), 2.0 T (210 KM) i 2.2 TiD (125KM).

W 2003 roku nastąpiła kolejna zmiana – zmniejszono pojemność silnika diesla z 2.2 na 1.9 (2 wersje mocy: 120 i 150 KM). Wprowadzono także nowy silnik benzynowy wolnossący o pojemności 1.8 i mocy 122 KM. W 2005 roku na rynku pojawił się pięciodrzwiowy Saab 9-3 SportCombi oraz Saab 9-3 Cabriolet z silnikiem 2.8 T V6 o mocy 250 KM.

Z okazji 30-lecia marki w 2007 roku na rynek wypuszczono limitowaną edycję 2 tys. egzemplarzy Saaba „Black in Black” w dwóch wersjach podwozia: sedan i kombi (silnik 2.8 T, 280 KM), z napędem XWD.
Podsumowując zatem najnowszą, drugą generację Saaba 9-3, jeśli szukamy sprawdzonego, rodzinnego auta z bogatym wyposażeniem, to warto zwrócić uwagę na te wersje: Saab 9-3 II Combi, Saab 9-3 II Sedan, Saab 9-3 Aero czy uterenowiony Saab 9-3X.

Więcej w temacie – jakiego Saaba wybrać i dlaczego? Przeczytasz tutaj >> (link do artykułu o Saabach w Autoekspert)

Zdjęcie tytułowe: Pexels[:]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *