[:pl]czy-saab-to-dobry-samochod


Saab to jeszcze do niedawna szwedzka i nowatorska marka produkująca eleganckie i dynamiczne samochody osobowe. To dzięki niej mamy dziś w swoich autach – wycieraczki, wyświetlacz komputera pokładowego czy wygodne fotele z ruchomymi zagłówkami. Jedno jest pewne – Saaby to samochody bezpieczne i z bogatym wnętrzem, niezależnie od swojego wieku. W wielu opiniach kierowców są to auta chwalone za małą awaryjność i wysoki komfort jazdy. A Saab 9-3 to nadal często wybierana przez kierowców limuzyna z rynku wtórnego.

Czy warto kupić Saaba?

Nie ma co ukrywać, marka Saab zakończyła swoją produkcję aut, oficjalnie w 2015 roku. Ale nadal w sprzedaży na rynku wtórnym zaopatrzyć się można w kultowy model Saab 9-3. Czym wyróżniają się Saaby na rynku motoryzacyjnym, że mimo tak słabej historii koniunktury mają nadal tylu wiernych zwolenników? To trochę jak z fenomenem malucha, mimo że Fiat 126p już dawno temu wyjechał z fabryki, to nadal kochają go rzesze kierowców.

Samochody Saab mają dużo wspólnego z lotnictwem. Ich historia rozpoczęła się po II Wojnie Światowej w 1937 roku w spółce szwedzkiego przedsiębiorstwa lotniczego SAAB, które od 1947 rozpoczęło produkcję aut osobowych. Od samego początku założeniem marki była produkcja aut tanich i użytecznych. Co będzie później widoczne w ich minimalistycznym wystroju wnętrza oraz w starannych pracach nad aerodynamiką i lekkością samochodów, które mają być oszczędne w  spalaniu paliwa. Karoseria pierwszego prototypowego auta Ursaab zaprojektowana została na wzór skrzydła samolotu, spójnie nawiązując do korzeni marki i jej pierwotnych założeń.

Ten, kto nie zna całej historii samochodów marki Saab, może omylnie mówić o nich, że to wynalazki nie warte uwagi, bo mało popularne i przez to drogie w naprawie. Prawda jednak jest zupełnie inna – Saab od samego początku stawiało na nowe i przemyślane rozwiązania. Świadczy o tym długa lista innowacji,  jakie kolejno wprowadzano w modelach Saab.

Saab – turbodoładowanie i inne innowacje

Dla kierowców, którzy znają samochody Saab z własnego doświadczenia, jedno jest pewne – mocny i dopracowany silnik z turbodoładowaniem. Saab zapoczątkował tą rewolucję w motoryzacji, kiedy to po raz pierwszy w 1983 roku, zaprezentował światu – 16-zaworowy turbodoładowany silnik Turbo 16. Na tamte czasy było to nowatorskie rozwiązanie i metoda na to, jak w silnikach o małej pojemności wydobyć wysokie osiągi mocy.

Saab to inicjator jeszcze wielu innych rozwiązań, którym zawdzięczamy komfort i bezpieczeństwo podróży autem. Innowacje wprowadzone na rynek przez Saab to m.in.:

  • night panel, czyli podświetlenie prędkościomierza nocą, a wygaszenie pozostałego, niepotrzebnego oświetlenia na desce rozdzielczej,
  • wyświetlacz komputera pokładowego SID (Saab Information Display),
  • skrzynia biegów Sensoric z automatycznie i komputerowo sterowanym sprzęgłem,
  • zderzaki i belki wzmacniające w drzwiach oraz trzypunktowe pasy, dla zwiększenia bezpieczeństwa podczas wypadku,
  • automatycznie włączające się światła podczas włączania silnika,
  • strefowe lusterko boczne eliminujące martwy punkt,
  • zastosowanie sondy Lambda wraz z trójdrożnym katalizatorem,
  • system sterowania silnikiem oraz system sterowanego zapłonu, umożliwiający rozruch przy niskich temperaturach,
  • wentylowane i pozbawione niebezpiecznych elementów fotele kierowcy i pasażerów oraz aktywne zagłówki,
  • innowacyjny napęd na cztery koła.

W 1970 roku Saab jako pierwszy producent aut na świecie wprowadził wycieraczki i spryskiwacze reflektorów przednich oraz podgrzewany fotel elektryczny dla kierowcy.

W latach swojej świetności 1947-2011 Saab wyprodukował ponad 47 modeli aut, z czego aż 30 z nich były to jedynie prototypy na pokaz, nie na sprzedaż. Do największych sukcesów marki zaliczyć można na pewno model 9-3, który po raz pierwszy pojawił się w sprzedaży w 1993 roku.

Jakiego Saaba kupić?

Największą popularnością wśród zwolenników innowacyjnych aut marki Saab cieszy się model klasy średniej 9-3 drugiej generacji z 2002 roku. Mocno nawiązujący podobieństwem zawieszenia i układu hamulcowego do Opla Vectry i Fiata Cromy (platforma Epsilon).

Do wyboru mamy następujące wersje Saaba 9-3: SportSedan (2002), Cabriolet (2003), SportCombi (2004) oraz Saab 9-3X (2009) z napędem na cztery koła.

Dlaczego warto mieć w swoim garażu akurat Saaba 9-3 z 2002 roku? Przede wszystkim jest to udoskonalona wersja pierwszej generacji, która miała liczne niedociągnięcia, skutecznie wyeliminowane w nowszej generacji (raport Dekra).

Elegancka i prosta linia nadwozia na każde drogi. Pełne wyposażenie wnętrza: poduszki, klimatyzacja, system audio, tempomat, czujniki parkowania, skórzane i podgrzewane fotele. Elastyczna i mocna jednostka napędowa, dzięki słynnym turbodoładowaniu w Saabach, daje radość z jazdy i dobrze się prowadzi.

Największym osiągnięciem marki Saab w tym zakresie i chyba najlepszym w historii Saabem była limitowana wersja Turbo X. Do sprzedaży wyprodukowano tylko 2 tys. egzemplarzy o mocy 280 KM. Saab Turbo X to m.in. utwardzone zawieszenie, napęd na cztery koła oraz system rozdziału momentu obrotowego pomiędzy tylnymi kołami, a wyłączalnym ESP.

Saab 9-3 – opinie kierowców

W ogólnej recenzji i opiniach kierowców Saaba 9-3 drugiej generacji jako zalety wymieniane są:

  • piękna sylwetka, dynamika, szwedzka dbałość o bezpieczeństwo pasażerów, niska paliwożerność, dobre prowadzenie się, zarówno na krótszych, jak i dłuższych trasach, komfort jazdy i wygodne fotele. Do tego dochodzi jeszcze mała awaryjność i niskie ceny napraw, wbrew powszechnie panującej opinii o tych autach.

„Skromne z zewnątrz, bogate w środku” – to jedna z recenzji posiadacza Saaba. To porównanie, jak bogate wyposażenie w stosunku do ceny, posiada Saab w zestawieniu z jego niemieckimi odpowiednikami marki BMW czy Audi.

Przejdźmy jednak do wad, czyli co często szwankuje w Saabach i na co warto zwrócić uwagę przy zakupie używanego modelu. Najczęściej są to problemy z elektroniką, układem hamulcowym, mechanizmem przednich wycieraczek, zawodzą alternatory. W benzynach najczęściej do wymiany jest pasek rozrządu. W turbo dieslach: wtryskiwacze, turbiny, filtry cząstek stałych, elementy układu EGR oraz dwumasowe koła zamachowe.

Warto kierować się tą wiedzą dotyczącą specyfiki tych aut – przy ich naprawie czy jeszcze przed planowanym zakupem używanego Saaba. W Autoekspert specjalizujemy się w naprawie Saabów. Dajemy Ci gwarancję, że sprawdzimy Twój samochód starannie, zwracając uwagę na typowe usterki w modelach tej marki. Zapraszamy – umów się na wizytę >>

Co dalej z marką Saab?

Po 2015 roku, kiedy to NEVS (National Electric Vehicles Sweden) ogłosił zaprzestanie produkcji samochodów osobowych Saab, historia tej marki finalnie się jeszcze nie zakończyła. Mimo że logo i nazwa Saab pozostały w rękach spółki Saab Group (sprzęt wojskowy), samochody te nadal są produkowane w chińskiej fabryce NEVS.

Przykładowo w grudniu 2017 roku rozpoczęto produkcję elektrycznego modelu 9-3 pod nową nazwą NEVS 9-3 EV. Tym samym nastała nowa era samochodów elektrycznych marki Saab, produkowanych obecnie na rynek chiński. Jeszcze sporo planów i wyzwań przed tą historyczną marką aut.

Zdjęcie tytułowe: Autoekspert[:]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *